Ergonomie op de werkvloer: 5 vragen aan Richard Hilster


Richard is één van onze Senior Project Consultants en gedurende zijn carrière in de interieurbranche heeft hij zich mede gespecialiseerd in ergonomie, omdat dit één van de belangrijkste elementen is van het inrichten van werkomgevingen.

We stellen hem 5 vragen over ergonomie op de werkvloer.

20a48e5

Welke factoren zijn van belang voor een goede werkplek?

Richard’s eerste antwoord op deze vraag is zonder twijfel: werksfeer. Richard: “Als je niet in een prettige omgeving werkt met fijne collega’s om je heen, dan kun je nog zo’n ergonomische werkplek hebben, stress en spanningsklachten liggen dan toch op de loer”.

Verder voldoet een ergonomische werkplek aan de volgende factoren:

  • een bureau en een stoel die verstelbaar zijn
  • een monitor die in hoogte verstelbaar is
  • het toetsenbord ligt op de juiste plek en wordt niet teveel gekanteld
  • de werkplek heeft de juiste positie ten opzichte van de lichtinval in het gebouw; wenselijk is een hoek van 90 graden ten opzichte van het raam
  • de verkeersruimte en looppaden zijn belangrijk; er moet genoeg bewegingsruimte rondom de werkplek zijn (er moet bijvoorbeeld 120 cm ruimte achter je werkplek zijn tot aan de volgende kast, stoel of muur)
  • er is nagedacht over akoestiek en geluidsbeheersing
  • (met een lach): goede koffie

Voor al deze factoren is een normering opgesteld; de NEN 1135. Dit is ook vertaald naar een richtlijn, genaamd NPR1813. Over het algemeen kun je stellen: hoe meer spieren je aanspant bij het zitten op je werkplek, hoe groter de kans is dat je klachten ontwikkelt. Specifieke richtlijnen vind je hier.

Werksfeer is het belangrijkste op een werkplek

Wat zijn de meest voorkomende fouten als het gaat om ergonomie?

Richard: “Wat je helaas vaak ziet, is dat organisaties hun mensen niet goed instrueren over het ergonomische gebruiken van werkomgevingen. Als dit wel gebeurt, dan nemen de medewerkers vaak niet de tijd om hun eigen werkhouding kritisch te bekijken en te luisteren naar de ergonomie adviezen die gegeven worden. Door bijvoorbeeld de hele dag op een stoel te zitten die niet kan kantelen, creëer je statische belasting. De hele dag vastzitten in één houding veroorzaakt al snel klachten.”

Dit gebeurt zowel op plekken waar medewerkers een vaste werkplek hebben, als op kantoren waar volgens HNW gewerkt wordt. Wat je vaak ziet bij flexwerkplekken, is dat men geen tijd neemt om ’s ochtends wanneer ze een werkplek uit hebben gekozen, de stoel en tafel op de juiste hoogte in te stellen.

Richard: “Eigenlijk is het gek, ik vergelijk het altijd met het lenen van een auto; zodra je in de auto van iemand anders gaat zitten begin je meteen de hoogte en de positie van de stoel te verstellen, stel je de spiegels bij en zorg je ervoor dat je helemaal goed zit. Ook al hoef je maar 30 minuten te rijden. Waarom doet men dat dan niet met een bureaustoel waar je veel langer dan een half uur op zit?”

Hoe voorkom je dat deze fout gemaakt wordt?

Richard pleit ervoor om bij elke inrichting vlak na de oplevering echt de tijd te nemen om de gebruikers uit te leggen hoe de werkplekken ingesteld kunnen worden, waar je precies op moet letten en hoe dat met het geplaatste meubilair in z’n werk gaat. Wanneer je als organisatie zo’n voorlichting geeft aan je medewerkers, laat je zien dat je belang hecht aan goede ergonomische werkplekken, hiermee spreek je ook waardering uit voor je mensen. Bovendien kun je na verloop van tijd, wanneer je ziet dat de stoelen niet altijd goed afgesteld worden, mensen erop aanspreken. Overigens, bij een bestaand kantoor is voorlichting over ergonomie ook heel belangrijk, dit geldt natuurlijk niet alleen voor nieuw ingerichte werkomgevingen.

Naast het verzorgen van werkplekken waar mensen een actieve houding aan kunnen nemen, is het heel belangrijk om ervoor te zorgen dat medewerkers ook voldoende kunnen bewegen, bijvoorbeeld door na de lunch een potje tafeltennis te spelen. Richard: “Dit doen wij zelf ook,  het is niet alleen goed om te bewegen maar ook heel goed voor een stuk afleiding en teambuilding.”

Speel na de lunch een potje tafeltennis met je collega’s: beweging & teambuilding in één!

Hoe groot is de rol van ergonomie binnen de ontwerpen van Rever?

“Het is een basisuitgangspunt in elk ontwerp, we houden er altijd heel veel  rekening mee. Omdat we bij elk project in een driehoek van project consultant, interieurarchitect en projectmanager werken, houden we elkaar scherp en wordt er gewaakt over een aantal punten in het ontwerp. Ergonomie is daar een onderdeel van. ”

Kun je een tip geven om te checken of je eigen werkplek goed ingesteld is?

“Laat je collega een foto maken van hoe je zit en bekijk dit kritisch.” Op het Arboportaal van het Ministerie van SZW vind je veel nuttige informatie over de juiste zithouding. Richard: “Ga ook niet te lang zitten werken op een openbare plek zoals in een koffiecafé, daar kun je de tafels en stoelen meestal niet verstellen en aanpassen op je eigen lichaam.”  Tot slot zegt Richard: “denk aan je houding, je hebt maar één lichaam, ga er bewust mee om.”

Lees ook: Wie zijn wijOnze visieOnze eigen settingDuurzaam interieur – Interieurs op diverse ambitieniveaus – Turnkey aanpakVacatures

"Denk aan je houding, je hebt maar één lichaam, ga er bewust mee om."

Speel na de lunch een potje tafeltennis