Nice to meet you (13/26): Maarten Behrens

16 juni 2015

Nice to meet you! Maarten Behrens, senior project consultant. Eigenwijs, belezen en wanneer nodig ‘fashionably late’, is hij vastberaden om mooie interieurs te creëren om sterke merken neer te zetten.

Grenzen opzoeken

Wat Maarten drijft, is dat hij iets bijzonders wil creëren, zowel voor Rever als voor de klant: “Ik zie dat als een soort plicht én uitdaging. Ik zoek graag de randen op van creativiteit en budget. Daar heb je een beetje durf voor nodig. Hoewel ik een commerciële functie heb, is omzet voor mij geen drijfveer. Ik wil iets leveren waar we trots op kunnen zijn.” Projecten die Maarten doet, ontstaan vanuit diverse hoeken; dat kan een etentje zijn, een gesprek bij de sportvereniging, een telefoontje naar aanleiding van een artikel dat hij in de krant leest, of pure koude acquisitie. “Ik ben altijd bezig met wat er in de markt gebeurt en waar beweging zit, er zijn altijd partijen die willen investeren in hun fysieke omgeving. Dat is het begin van het spel.”

A picture is worth a thousand words

“Ik praat graag in beelden. Op basis van wat ik lees in de krant, zie op tv of een plek waar ik ben geweest, maak ik een koppeling. Ik vind het leuk om gevoed te worden door innovaties, techniek, design, start-ups, succesvolle ondernemers en bijzondere (persoonlijke) verhalen die zorgen voor waardetoevoeging in ons werk. Dit zijn allemaal thema’s waar ik enthousiast van word. Als ik hier over praat met een potentiële klant en de koppeling is er, ontstaan er projecten. Het is dan vervolgens de kunst om in de driehoek van consultant, architect en projectmanager, de klant te helpen de doorvertaling te maken naar wat hij of zij nodig heeft.”

Een brug slaan met design

“Ik voel me het meest op mijn plek binnen de hospitality en retail, dat is waar mijn kracht ligt. Wat begon met achter de bar staan tijdens mijn studententijd, bracht me via het opzetten van de Heineken Studenten Service en de herontwikkeling van eigen vastgoed  van Interbrew, bij het inrichten van horecalocaties. Wat ik interessant vind, is het vertalen van een identiteit of propositie naar een passende uistraling van de fysieke omgeving. En daarbij juist buiten de kaders te denken en met creativiteit, samenwerking en empathie een bedrijf een persoonlijk gezicht te geven. Design is daarbij het middel. Soms kan een simpele aanpassing in een ontwerp, wat het ook is, een groot verschil maken. Design doet iets met mensen, het roept een reactie op. Je kunt het ook zakelijk inzetten, bijvoorbeeld in de retail om mensen en koopgedrag te beïnvloeden. Design heeft een esthetische en een functionele kant en het kan waarde toevoegen. Ik vind het fascinerend.”

Dagelijkse inspiratie

Maarten is er voorstander van om dagelijkse dingen die je persoonlijk raken of inspireren, mee te nemen in je werk. “Als je openstaat voor andersmans ideeën, dan kun je tot hele verrassende samenwerkingen komen.” Ideeën haalt hij van veel gesprekken met diverse relaties, maar ook van websites als Designboom, The Cool Hunter, Springwise, Pakhuis de Zwijger en Food & Hospitality. “Vergeet niet hoe leuk het is om om je heen te kijken naar wat er allemaal speelt, in wat voor branche dan ook.”

Verhalen vertellen

“Wat ik mooi vind aan Rever, is het gevoel dat in dit bedrijf zit en dat we allemaal staan achter de visie die we uitdragen. De ambitie om het verschil te maken met details en de combinatie van creativiteit en kunde; dat is mooi. Ik denk dat we al jaren geleden hebben ingezien dat klantgerichtheid en het vertellen van verhalen the key zijn. Wat ik persoonlijk graag zou willen, is dat wij de Champions League gaan spelen en ons op een hoger niveau gaan begeven, want dat kunnen we prima. We hebben de ambitie en we hebben ook de klanten met ambitie. Het zou gaaf zijn als we meer onderscheidende projecten binnenhalen. Maar ik ben er van overtuigd dat dat vanzelf komt nu we ons steeds meer focussen op de lange termijn. We zitten in een lekkere flow.”

Tot slot

Maarten: “Wordt dit nu een heel zwaar verhaal? Ik wil nog graag toevoegen dat mijn gezin uiteindelijk toch het allerbelangrijkste is. Om die kleintjes te sturen en te begeleiden naar het verwezenlijken van hun dromen, dat is toch het mooiste dat er is.”

Neem contact op!