Sluit

Medewerker-serviceplein Gemeente Utrecht

Op de 10e verdieping van het Stadskantoor in Utrecht bevindt zich het servicecenter voor de medewerkers van Gemeente Utrecht. Omdat het huidige interieur niet aansloot op de nieuwe behoeftes van de gebruikers en er andere functionaliteiten gewenst waren, heeft de gemeente onze hulp ingeschakeld.

Het gevoel van een reisbureau: meer klantgericht

Samen hebben we de uitgangspunten voor het ontwerp vastgelegd en is ontwerper Joris Engel van start gegaan. Het resultaat is een ontwerp waarbij het servicecenter een meer open uitstraling heeft gekregen en waarbij er duidelijke zichtlijnen en een heldere routing zijn gecreëerd. Er is rekening gehouden met een optimale toetreding van daglicht op de verdiepingsvloer. De servicebalies zijn voor de gebruikers meer toegankelijk geworden en hebben het gevoel van een reisbureau gekregen; een plek waar je er even bij komt zitten om een vraagstuk te bespreken. De verdieping wordt met het nieuwe interieur multifunctioneler en efficiënter benut, met faciliteiten voor slimmer samenwerken en ontmoeten voor alle medewerkers van de gemeente.

Trots op Utrecht

Omdat de verdieping oorspronkelijk een andere functie had, had het interieur geen verwijzing naar de stad Utrecht en de trots van de gemeente op de stad en de mensen. Om de gebruikers zich thuis te laten voelen op het serviceplein en om een link te leggen met de stad en de gemeente, is er op twee manieren een verwijzing naar de stad Utrecht toegevoegd. Enerzijds zijn er fullcolour geprinte karpetten met afbeeldingen van de Dom en van de Oude Gracht geplaatst. Anderzijds zijn er kasten gecreëerd waar items in zijn geplaatst die symbool staan voor de kernwaarden van de gemeente; open, scherp, wendbaar en betrouwbaar. De gemeente heeft hiervoor input van hun medewerkers gevraagd. Op deze manier komt de identiteit van Gemeente Utrecht en de trots op hun ‘stadsie’ tot leven.

Verwijzing naar de binnenstad in vloerenplan

Naast de tapijten met afbeeldingen van de stad, vormt ook het gehele vloerenplan een verwijzing naar de binnenstad. Er is gebruik gemaakt van tapijttegels waarop de onregelmatige ‘kinderkopjes’ van de binnenstad te zien zijn, op sommige plekken zelfs voorzien van ‘mos’.

Hergebruik van meubilair en gebruik van duurzame materialen

Veel van het bestaande meubilair is hergebruikt, een deel van het meubilair is opnieuw gestoffeerd. Het bestaande meubilair is aangevuld met nieuwe elementen die perfect aansluiten bij de nieuwe look en feel van het interieur. De verdieping huisvest het serviceplein en een wachtruimte, maar er zijn ook aanlandplekken gecreëerd, er zijn twee stand-alone belcellen geplaatst, de repro heeft een plek, er is een pantry met het gevoel van een bistro en er is een grote tafel die kan dienen voor een informeel overleg of een dagstart. Over de gehele verdieping is veel gewerkt met producten van vilt, ten behoeve van een prettige akoestiek, maar ook om een huiselijke sfeer aan de verdieping te geven. Er is zoveel mogelijk gewerkt met duurzame materialen. Zo is het vilt van de toegepaste plafond baffles en lampen gemaakt van gerecyclede PET flessen en zijn er tapijttegels met een 100% gerecyclede backing uit de Human Nature Collectie van Interface toegepast, de meest duurzame vloerenproducent.

Turnkey project met duidelijk doel

Het gaat om een turnkey project: we hebben zowel ontwerp als realisatie verzorgd, met o.a. nieuwe vloeren, wanden, plafonds, meubilair, groenvoorziening en styling. Dit alles met een duidelijk doel van de gemeente: binnen gestelde kaders en budget een prettige en functionele omgeving creëren.

Klantervaring

Saskia Cornelissen, Programmamanager Slimmer Ontmoeten & Werken:

“Mooi hoe we in teamverband deze etage met zoveel mogelijk hergebruik van meubilair hebben omgevormd tot een multifunctionele, doelmatige en gastvrije werkomgeving. Een plek waar medewerkers van het Stadskantoor elkaar kunnen ontmoeten, (samen)werken en de volledige gastvrijheid van het Servicecentrum ervaren.”

Medewerker-serviceplein Gemeente Utrecht
/
Meer over dit project
Klantervaring