De huidige beroepsbevolking telt vier generaties: babyboomers, generatie X, Y en Z*. De babyboomers zijn al een behoorlijke tijd actief op de arbeidsmarkt, terwijl generatie Z zich net aan het positioneren is. Elke generatie heeft haar eigen normen, waarden, gedrag én visie op de werkomgeving. Dit kan confrontaties met zich mee brengen, maar kan ook veel kennisdeling opleveren wanneer onderlinge communicatie gestimuleerd wordt.
In de War on Talent draait alles om generatie Z: de jongeren die halverwege de jaren ’90 geboren zijn. Een deel van deze generatie werkt al als starter, een grote groep wordt nog klaargestoomd tot Young Professional. Toch zijn er al specifieke zaken die deze groep jongeren prefereert als het om de werkomgeving gaat. Hoe zorg je ervoor dat je generatie Z boeit en aan je bindt? Iedereen is op zoek naar jong talent, hoe val jij op in de War on Talent?
Wat typeert generatie Z?
Je kunt er niet omheen: in de huidige tijdsgeest staan de individu en keuzevrijheid centraal. Generatie Z is opgegroeid met de snelle ontwikkelingen en mogelijkheden van technologie en internet en het Internet of Things. Het is voor hen normaal om 24/7 bereikbaar te zijn. Deze generatie wordt over het algemeen gekenmerkt door een kritische blik en sterke visie. Ze zijn ondernemend en leergierig en hebben hoge verwachtingen van hun werkveld en werkomgeving. Ze zoeken inhoudelijk én qua werkplek afwisseling en uitdaging. Ze zijn ondernemend maar vinden financiële stabiliteit ook belangrijk.
War on Talent: 4 aspecten voor een aantrekkelijke werkomgeving
De War on Talent draait om het binden en boeien van huidige en toekomstige medewerkers. Wanneer je als organisatie aantrekkelijk wilt zijn voor generatie Z doe je er goed aan om je te beseffen dat een young professional bij jouw organisatie komt werken om zichzelf te ontwikkelen en niet andersom. Deze doelgroep wil gemotiveerd worden om het beste uit zichzelf te halen en wil zich welkom voelen. De werkomgeving speelt hierin een belangrijke rol. Het creëer je een aantrekkelijke werkomgeving die aansluit bij de wensen en behoeftes generatie Z? Hierbij 4 aspecten om rekening mee te houden:
-
Zet duurzaamheid voorop
Generatie Z is opgegroeid in een periode waarin alles om duurzaamheid draait. Het actief bezig zijn met milieubewuste keuzes en de consequenties van klimaatontwikkelingen past bij hen. Op de werkvloer zie je dit terug in een voorkeur voor hergebruik van materiaal, circulaire producten, energieneutraal gebouwbeheer, het maken van keuzes die maatschappelijk verantwoord zijn én actief bijdragen aan maatschappelijke belangen.
-
Faciliteer een belevenis
De opkomst van de Experience en de Challenge Economy heeft de functie en het doel van de werkomgeving veranderd. Het faciliteren van belevenissen en ervaringen staan nu centraal. De werkomgeving wordt niet meer gezien als een fysiek product, maar heeft een bredere en diepere functie gekregen. De jongeren van generatie Z zien de werkomgeving als middel om aangezet te worden tot daden. Zij willen uitgedaagd worden door de omgeving, die overigens wél voorzien moet zijn van alle gemakken om lekker te kunnen werken. Als je meer wilt weten over hoe je een beleving kunt maken van je werkomgeving, lees dan dit artikel.
-
Bied vrijheid en diversiteit
Voor generatie Z is Activity Based Working de norm, voor velen is het de enige manier van werken die zij kennen, ze zijn ermee opgegroeid. Het is dan ook niet gek dat deze doelgroep een werkomgeving met een diversiteit aan (creatieve) ruimtes verwacht, waar zij per activiteit een geschikte (werk-)plek kunnen kiezen. Dit sluit aan op hun behoefte aan vrijheid om te kunnen werken waar en wanneer zij willen. Dus wil je een aantrekkelijke werkgever zijn voor generatie Z, faciliteer dan vrijheid en diversiteit op alle fronten: Bricks, Bytes en Behaviour.
-
Geef aandacht aan gezondheid & vitaliteit
Gezondheid speelt voor deze generatie een belangrijk rol in de dagelijkse levensstijl. Door vanuit de werkomgeving aandacht te hebben voor gezonde catering en vitaliteit te stimuleren, sluit je aan op de behoeftes van generatie Z op dit vlak. Door ook vitaliteitsprogramma’s aan te bieden, zet je een extra stap die de young professionals wellicht over de streep trekt om voor jouw organisatie te komen werken. Zorgverzekeraar VGZ is hier een mooi voorbeeld van. Als je meer wilt weten over het stimuleren van beweging op kantoor, lees dan dit artikel.
Wil je meer weten over het creëren van een aantrekkelijke werkomgeving voor generatie Z?
Een werkomgeving creëren die meerdere generaties aanspreekt, óók generatie Z, doen wij door goed te kijken naar de gebruikers van een kantoor, oftewel de ‘bewoners van het clubhuis’. Wie zijn dit en waar hebben zij behoefte aan? Met onze ontwerpen voor creatieve, duurzame en inspirerende werkomgevingen sluiten wij aan op wat jóuw mensen nodig hebben. De identiteit en cultuur van jouw organisatie vormt hiervoor altijd ons uitgangspunt. Wil je hier meer over weten? Lees onze visie over het kantoor als clubhuis of maak een afspraak voor een rondleiding door ons clubhuis in Utrecht, je bent van harte welkom!
* Hoe zat het ook alweer? Daar zijn de meningen over verdeeld, maar dit zijn de jaartallen die je vaak ziet:
Babyboomers, geboortejaar 1945-1960
Generatie X, geboortejaar 1961-1980
Generatie Y, geboortejaar 1981-1995
Generatie Z, geboortejaar 1996-2010
Bronnen: Facto, F-Facts, Studytube, Frankwatching.