De huidige crisis heeft er in een rap tempo voor gezorgd dat we anders zijn gaan kijken naar de manier waarop we ons werk en de omringende behoeften organiseren. We hebben, indien mogelijk, massaal ervaren wat de voor- en nadelen zijn van thuiswerken. Dat is voor iedereen anders, maar versneld zien we binnen kennisorganisaties een reeds verwachte trend realiteit worden.
De manier waarop we ons (werkende) leven gaan organiseren, neemt voor velen een nieuwe vorm aan. We omarmen de keuzevrijheid, flexibiliteit en kwaliteit van leven die het thuiswerken met zich meebrengt. Dat doen velen de afgelopen 3 maanden door de uitzonderlijke omstandigheden wellicht op een inefficiënte manier, laat staan wat het ons kan brengen als de coronacrisis voorbij is en we op een optimale manier thuis kunnen werken.
Oude denkpatronen loslaten
Het is natuurlijk al jaren waanzin dat we massaal in de files aansluiten om op kantoor mails te beantwoorden, voor een dag-start aanwezig te zijn of achter je laptop iets te produceren. En toch deden we dit tot 3 maanden geleden nog met z’n allen. Mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren en onze patronen zijn nog gebaseerd op het idee van gevoelsmatige controle en de overtuiging dat bepaalde activiteiten op kantoor plaats moeten vinden. Dat was al achterhaald, en nu helemaal!
Met alle technologische ontwikkelingen is op kantoor werken al lang niet meer noodzakelijk, in sommige gevallen levert het zelfs een vermindering van de productiviteit op. Is het kantoor anno 2020 dan overbodig geworden? Is het kantoorwezen een nawee van denkpatronen uit de industriële revolutie waar we nu voorgoed afscheid van kunnen nemen?
Het kantoor wordt een clubhuis
Uit onze ervaring met huisvestingstrajecten in de afgelopen jaren en uit eigen onderzoeken blijkt het afschaffen van een kantoor zéker niet wenselijk. Er is wel degelijk behoefte aan een plek met aantrekkingskracht, waar je naartoe gaat om gelijkgestemden te ontmoeten. Wij zien het als een community die jou inspireert, informeert en activeert. De echte reden waarom men op een bepaalde plek wil werken wordt nu alleen versneld en grootschalig duidelijker dan ooit tevoren. Het kantoor krijgt daarmee nog meer de functie van een clubhuis.
Verbinding, identiteit & cultuur
In het clubhuis komen mensen samen die een gedeelde passie en gemeenschappelijk doel hebben. Het gaat om de persoonlijke verbinding met elkaar, de beleving van de identiteit en de cultuur die je ergens ervaart. Een plek waar je je ontwikkelt, uitgedaagd wordt, topprestaties levert, gewaardeerd wordt en samenwerkt aan een betere toekomst. Met mensen die ervoor gáán, iets bij willen dragen aan hun club en zin geven aan het leven door de wereld om hen heen beter te maken: optimaler, duurzamer, gezonder, gelukkiger. Daarmee wordt het kantoor belangrijker en levendiger dan ooit!
De drie pijlers voor een clubhuis
Deze drie pijlers zijn essentieel om een clubhuis te creëren:
- De mens
Ten eerste stellen we de behoeften van mensen centraal. Daarin heb je drie soorten behoeften. De functionele behoeften, zoals geconcentreerd kunnen werken, gezond blijven en een prettig binnenklimaat hebben. Daar begint het mee. Vervolgens krijg je de sociale behoeften, zoals persoonlijk contact, ergens bij willen horen en erkenning krijgen. Tot slot heb je de emotionele behoeften, zoals waarde toevoegen, jezelf ontplooien en vertrouwen krijgen. In totaal kun je bij het ontwikkelen van een clubhuis met meer dan 30 verschillende behoeften rekening houden om ervoor te zorgen dat je optimaal kunt werken. - De organisatie
Ten tweede de identiteit van een organisatie, je wilt niet alleen horen en zien waar zij voor staat, je wilt het vóélen. Zowel medewerkers als opdrachtgevers en klanten hebben een sterke behoefte aan een authentieke verbinding. Ze willen zich kunnen identificeren met een organisatie en zich er onderdeel van voelen. - De ruimte
Tot slot komt dit allemaal samen in zowel de fysieke als virtuele ruimte waarin men zich prettig voelt. Alles is daarin verbonden: van (online) marketing uitingen, de ontwikkeling van medewerkers, de inrichting van het kantoor, en ja: ook de thuiswerkplek. Het kantoor blijft daarin de centrale spil. De plek die al deze behoeften verenigt, een community waar je trots op bent, met een heldere identiteit en waar je écht samen kunt zijn met gelijkgestemden: het clubhuis dat alles verbindt.
Wij helpen je graag
Wij hebben al vele organisaties geholpen met het creëren van een clubhuis. Wat is er dan anders nu? De ontwikkeling van onderstaande vragen is in een stroomversnelling terecht gekomen:
- Hoe kunnen we zo efficiënt mogelijk (thuis) werken?
- Hoe behalen we de gestelde doelen en waarborgen we de continuïteit van de organisatie?
- Hoe behouden we de gewenste cultuur van onze organisatie?
- Wat is de functie van het kantoor als we ook thuis kunnen werken?
- Wat doen we met het huisvestingsbeleid als we mogelijk minder vierkante meters nodig hebben?
- Hoe trekken we niet alleen (jong) talent aan en behouden we dat menselijk kapitaal ook als men veelal thuis gaat werken?
Vragen waar antwoord op gegeven moet worden om stappen te kunnen blijven zetten als kennisorganisatie en voorop te blijven lopen in de markt. Het belang van een plek met aantrekkingskracht wordt nu ook breed in de markt erkend en hierover gaan wij heel graag met je in gesprek.
Een beproefd huisvestingsconcept
Wij werken al sinds 2002 vanuit ons eigen clubhuis. Voor ons is het een beproefde manier van werken waarmee wij al jaren succesvol zijn. Hoe ziet werken vanuit een clubhuis er dan uit bij ons? Een paar voorbeelden:
- We organiseren in ons clubhuis regelmatig inspiratiesessies voor opdrachtgevers, zie bijvoorbeeld deze kennissessie.
- Om geconcentreerd te werken, hebben wij het Urban Park gecreëerd, waar veel rekening is gehouden met rust en akoestiek.
- Neem een kijkje in onze behind the scenes-video’s om een een gevoel te krijgen bij de sfeer en onderlinge verbinding die is ontstaan door te werken vanuit een clubhuis.
Inspiratie voor je eigen clubhuis?
Wil je zelf ervaren hoe wij invulling hebben gegeven aan ons clubhuis en zoek je inspiratie hoe dat er voor jouw organisatie uit zou kunnen zien? Bel ons dan op 030-2142255 of mail ons op info@rever.nl om een afspraak te maken. We geven je graag, op veilige afstand, een rondleiding door ons clubhuis in Utrecht.