Nieuw interieur medewerker-serviceplein Stadskantoor Gemeente Utrecht

22 oktober 2018

Op de 10e verdieping van het Stadskantoor in Utrecht bevindt zich het servicecenter voor de medewerkers van Gemeente Utrecht. Omdat het huidige interieur niet aansluit op de nieuwe behoeftes van de gebruikers en er andere functionaliteiten gewenst zijn, heeft de gemeente onze hulp ingeschakeld.

Het gevoel van een reisbureau: meer klantgericht

Samen hebben we de uitgangspunten voor het ontwerp vastgelegd en is ontwerper Joris Engel van start gegaan. Het resultaat is een ontwerp waarbij het servicecenter een meer open uitstraling krijgt en waarbij er duidelijke zichtlijnen en een heldere routing worden gecreëerd. Er is rekening gehouden met een optimale toetreding van daglicht op de verdiepingsvloer. De servicebalies worden voor de gebruikers meer toegankelijk en krijgen het gevoel van een reisbureau; een plek waar je er even bij komt zitten om een vraagstuk te bespreken. De verdieping wordt met het nieuwe interieur multifunctioneler en efficiënter benut, met faciliteiten voor slimmer samenwerken en ontmoeten voor alle medewerkers van de gemeente.

Trots op Utrecht

Omdat de verdieping oorspronkelijk een andere functie had, heeft het huidige interieur geen verwijzing naar de stad Utrecht en de trots van de gemeente op de stad en de mensen. Om de gebruikers zich thuis te laten voelen op het serviceplein en om een link te leggen met de stad en de gemeente, worden er nu op twee manieren verwijzingen naar de stad Utrecht toegevoegd. Enerzijds worden er fullcolour geprinte karpetten met afbeeldingen van de Dom en van de Oude Gracht geplaatst. Anderzijds worden er kasten gecreëerd waar items in worden geplaatst die symbool staan voor de kernwaarden van de gemeente; open, scherp, wendbaar en betrouwbaar. De gemeente vraagt hiervoor input van hun medewerkers. Op deze manier komt de identiteit van Gemeente Utrecht en de trots op hun ‘stadsie’ tot leven.

Verwijzing naar de binnenstad in vloerenplan

Naast de tapijten met afbeeldingen van de stad, vormt ook het gehele vloerenplan een verwijzing naar de binnenstad. Er wordt gebruik gemaakt van tapijttegels waarop de onregelmatige ‘kinderkopjes’ van de binnenstad te zien zijn, op sommige plekken zelfs voorzien van ‘mos’.

Hergebruik van meubilair en gebruik van duurzame materialen

Veel van het bestaande meubilair wordt hergebruikt, een deel van het meubilair wordt opnieuw gestoffeerd. Het bestaande meubilair wordt aangevuld met nieuwe elementen die perfect aansluiten bij de nieuwe look en feel van het interieur. De verdieping huisvest het serviceplein en een wachtruimte, maar er worden ook aanlandplekken gecreëerd, er worden twee stand-alone belcellen geplaatst, de repro krijgt een plek, er komt een pantry met het gevoel van een bistro en er komt een grote tafel die kan dienen voor een informeel overleg of een dagstart. Over de gehele verdieping wordt veel gewerkt met producten van vilt, ten behoeve van een prettige akoestiek, maar ook om een huiselijke sfeer aan de verdieping te geven. Er wordt zoveel mogelijk gewerkt met duurzame materialen. Zo is het vilt van de toegepaste plafond baffles en lampen gemaakt van gerecyclede PET flessen en worden er tapijttegels met een 100% gerecyclede backing uit de Human Nature Collectie van Interface toegepast, de meest duurzame vloerenproducent.

Turnkey project met duidelijk doel

Het gaat om een turnkey project: we verzorgen zowel ontwerp als realisatie, met o.a. nieuwe vloeren, wanden, plafonds, meubilair, groenvoorziening en styling. Dit alles met een duidelijk doel van de gemeente: binnen gestelde kaders en budget een prettige en functionele omgeving creëren. De opnieuw ingerichte verdieping wordt omstreeks eind oktober opgeleverd, wij wensen de gebruikers alvast veel (werk-)plezier in het nieuwe interieur!

Wil je de werkomgeving circulair inrichten?

Lees dan nu onze whitepaper over circulair inkopen en beheren van de werkomgeving.